E.S.
Kolejką wąskotorową podróż do przeszłości
CIEKAWE KSIĄŻKI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Nic bardziej mylnego! autor : Radosław Kotarski
Pogromca absurdów rozprawia się z popularnymi mitami. Czy faktycznie Napoleon był niski? Czy naprawdę wykorzystujemy tylko 10% możliwości naszego mózgu? Czy rzeczywiście zjadamy kilka pająków rocznie podczas snu? Czy należy odczekać 48 godzin przed zgłoszeniem zaginięcia osoby? Nic bardziej mylnego!The Rolling Stones 50 lat
Wysmakowany album – ponad 1000 kolorowych i czarno-białych zdjęć. Jedyna oficjalnie autoryzowana książka upamiętniająca rocznicę 50-lecia legendarnego zespołu – nadzorowali ją, poprzedzili wstępami i opowiedzieli sami członkowie zespołu.Kochając Pabla, nienawidząc Escobara autor: Virginia Vallejo
Płomienny, nieprawdopodobny i jeden z najbardziej skandalizujących romansów XX wieku oraz wydawnicze wydarzenie tego roku! Historia, która wydarzyła się naprawdę brzmi jak fikcja literacka. W 1983 roku Virginia Vallejo - była modelka, wschodząca gwiazda kolumbijskiej telewizji i bywalczyni salonów, poznała i zakochała się w Pablu Escobarze, nazywanym często "kolumbijskim Robin Hoodem". Mało kto miał okazję poznać go tak dobrze jak ona - kochanka najbardziej poszukiwanego i najbogatszego przestępcy świata.Cudowny chłopak autor: R. J. Palacio
Wzruszająca i jednocześnie przezabawna opowieść o walce dziecka z przeciwnościami losu. August jest inteligentnym, dowcipnym chłopcem i jego życie wyglądałoby pewnie zupełnie inaczej, gdyby nie jeden zmutowany gen, z powodu którego ma zdeformowaną twarz i, zanim skończył 10 lat, musiał przejść 27 operacji.Źródło opisów: lwww.lubimyczytać.pl
Opracowały: E.Sobczyńska, R.Gasik
Roczny Stan Czytelnictwa - 2017/2018 w ZS im. Jarosława Iwaszkiewicza
KLASA/ TYP SZKOŁY |
Liczba wypożyczeń |
Średnia na ucznia /w zaokrągleniu/ |
1 ah technikum |
158 |
5 |
1rd |
77 |
3 |
2 ar |
100 |
4 |
2hd |
96 |
4 |
3 ar |
73 |
3 |
3ch |
49 |
2 |
3d |
61 |
3 |
4 ah |
78 |
6 |
4 rd |
149 |
7 |
w technikum |
Razem |
Średnio 4 książki na ucznia |
3 sk |
5 |
0,25 |
W ZSZ |
|
Średnio 0,25 książki na ucznia |
1 ab liceum |
54 |
2 |
2a |
185 |
7 |
2b |
159 |
7 |
3a |
70 |
4 |
3b |
61 |
3 |
3c |
141 |
7 |
w liceum |
Razem |
Średnio 5 książek na ucznia |
Nauczyciele wypożyczyli 305 książek, z Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej i czytelni łącznie skorzystano 1520 razy.
W stosunku do roku szkolnego 2016/2017 nastąpił znaczny wzrost czytelnictwa w technikum z 2,5 książki na ucznia na 4, w liceum z 4 książek na ucznia na 5.
Najlepszą czytelniczką w roku szkolnym 2017/2018 została uczennica klasy I technikum organizacji reklamy Ania Jaworska . Gratulujemy !
Opracowały: E. Sobczyńska, R. Gasik
Kulinarne zmagania z literaturą w Iwaszkiewiczu
Jury konkursu oceniało stopień nawiązania deseru do przedstawionego tekstu, smak, estetykę podania i kreatywność zawodników. Członkowie jury mieli dylemat, ponieważ uczestnicy konkursu wykazali się ogromną pomysłowością i wrażliwością estetyczną. Po burzliwych obradach połączonych z degustacją pani Dyrektor Hanna Bonecka ogłosiła wyniki i wręczyła nagrody.
I miejsce zdobyli uczniowie III klasy technikum żywienia i usług gastronomicznych - Eryk Jarota i Mateusz Traczyk . Drużyna przygotowała strucel jabłkowy, którego inspiracją był „Harry Potter” J. Rowling.
II miejsce zdobyli uczniowie II klasy technikum żywienia i usług gastronomicznych - Przemysław Wojcieski i Emil Piotrowski. Drużyna zainspirowana wierszem „W malinowym chruśniaku” B. Leśmiana przygotowała malinową chmurkę.
III miejsce zdobyli uczniowie II klasy technikum żywienia i usług gastronomicznych – Kacper Bryński i Mateusz Krucz. . Drużyna przygotowała Schokoladentorten, inspiracją była książka „Czekolada” J. Harris
Konkurs przygotowały Panie: D. Waszczeniuk, K. Strzałkowska- Bonat i L. Pojawa we współpracy z biblioteka szkolną. Nagrody ufundowały Panie – R. Gasik i E. Sobczyńska. Ponadto każdy z uczestników otrzymał dyplom oraz wejściówkę na lodowisko miejskie lub siłownię ufundowane przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Sochaczewie. Organizatorzy dziękują młodzieży za udział w konkursie.
E.Sobczyńska, R.Gasik
Nowości w bibliotekach szkolnych
Dary anioła – seria książek napisana przez Cassandrę Clare, wydana w latach 2009–2014. Książki szybko zyskały popularność szczególnie wśród młodzieży, chociaż autorka nie pisała ich z myślą o nastolatkach. Clare opowiedziała historię o osobach w najważniejszym okresie ich życia, pomiędzy dorastaniem a dorosłością, gdzie trzeba zadecydować kim się chce być, a nie myśleć nad tym, kim się już jest.
Północna droga – cykl powieściowy Elżbiety Cherezińskiej, którego akcja rozgrywa się na przełomie X i XI wieku w Norwegii. Opowieść snuje się wokół losów dwóch sąsiadujących ze sobą możnych rodów w samym sercu Trondelagu i w samym centrum ówczesnej historii: oto bowiem u rozkwitu epoki wikingów do Norwegii wdziera się chrześcijaństwo. Każda z części Północnej drogi jest relacją jednego z bohaterów, z wyjątkiem części czwartej, której narratorami jest troje bohaterów. Metro 2033– rosyjska powieść postapokaliptyczna napisana przez Dmitrija Głuchowskiego, pierwsza część trylogii. Akcja powieści rozgrywa się w moskiewskim metrze w 2033 roku, 20 lat po wojnie nuklearnej. Została opublikowana w 2005 roku w Rosji, a w Polsce ukazała się w 2010 roku nakładem wydawnictwa Insignis Media. W 2007 roku nagrodzona za najlepszy debiut na europejskim konkursie literackim Eurocon w Kopenhadze. Kontynuacja : Metro 2034, Metro 2035.
Uniwersum Metro 2033– seria powieści i opowiadań napisanych przez różnych autorów, których akcja toczy się na postapokaliptycznej Ziemi po wojnie nuklearnej. Serię zapoczątkowała wydana w 2005 roku powieść Metro 2033 autorstwa rosyjskiego pisarza Dmitrija Głuchowskiego. Uniwersum składa się z kilkudziesięciu powieści wydanych głównie w Rosji, ale również i w różnych częściach świata. W Polsce dodatkowo wydano cztery zbiory opowiadań napisanych przez polskich fanów.
Dark Elements - seria Jennifer L. Armentrout . Książki pochłaniają czytelnika już od pierwszej części. Świat ludzi jest zagrożony przez demony o czym mieszkańcy Ziemi nie wiedzą. Przeciwko demonom stają strażnicy. Każdej nocy polują na złe istoty. Pan Lodowego Ogrodu – czterotomowa powieść science fantasy autorstwa Jarosława Grzędowicza. Pierwszy tom został wydany przez oficynę Fabryka Słów w 2005 r. i zdobył wszystkie ważniejsze nagrody w polskiej fantastyce: Nagrodę im. Janusza A. Zajdla, Śląkfę, Nautilusa i Sfinksa. Również kolejne tomy zdobywały uznanie czytelników - oraz kolejne nagrody lub nominacje
Zwiadowcy – seria powieści fantasy autorstwa australijskiego pisarza Johna Flanagana. Osadzona w fikcyjnym, stylizowanym na średniowiecze świecie, powieść przygodowa dla nastolatków. Pierwsza książka z serii, zatytułowana Ruiny Gorlanu została wydana w Australii w listopadzie 2004, a w Polsce w marcu 2009. Do tej pory wydano czternaście książek w Australii i Nowej Zelandii, a także w Polsce.
Czary codzienności – seria powieści Agnieszki Krawczyk . "Siostry" to pierwsza powieść z tej serii. opowiadająca o trzech siostrach oraz pięknym i bajecznym małym miasteczku w górach. W Zmysłowie czas się zatrzymał, jest kolorowo, bajkowo i jakoś tak wolniej płynie czas. Przepiękna opowieść o tym, jak mimo trudności w życiu każdy z nas znajdzie jakieś wyjście z trudnych sytuacji, a to wszystko dzięki miłości. Kontynuacja: Przyjaciele i rywale, Słoneczna przystań
Trylogia Stulecia - Kena Folletta, w skład której wchodzą trzy powieści: „Upadek gigantów”, „Zima świata” i „Krawędź wieczności”. „Stulecie” opowiada o kilku rodzinach: amerykańskiej, niemieckiej, rosyjskiej, angielskiej i walijskiej, które zostały wplątane w wir historii XX i początku XXI wieku - od 1911 do 2008 roku. Porusza ogrom różnorakich wątków: od politycznych po społeczne.
Cykl z komisarzem Zygą Maciejewskim – autor Marcin Wroński "Komisarz Maciejewski to oczywiście cykl retrokryminałów lubelskich, ale to także przedwojenna Polska statystyczna, taka, co to nie jest ani stolicą, ani kresami. Bawię się w nim historią i kryminalną fabułą, osobiście jednak szukam pretekstu do grzebania w przeszłości i odkopywania własnych korzeni. Szukam tego polsko-żydowskiego miasta, którego nie dane mi było zobaczyć, a dzięki temu, że o nim piszę, odnajduję równie zafascynowanych Czytelników, historyków, badaczy amatorów... To oni przekonują mnie, że warto dalej pisać, więc piszę, bo wiem, że mam dla kogo" - Marcin Wroński.
Źródła opisów: www.lubimyczytać.pl. www.marcinwronski.art.pl. pl.wikipedia.org
Przygotowały: E. Sobczyńska, R. Gasik
Z książką, o książce i z powodu książki..spotkanie w Iwaszkiewiczu
E.Sobczyńska, R.Gasik
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Iwaszkiewiczu
Pierwszym krokiem w realizacji programu będą konsultacje dotyczące zakupu książek do bibliotek. W dniach 15 – 19 maja zbierane będą propozycje uczniów dotyczące zakupu książek . 16 maja podczas Dnia Otwartego dla rodziców odbędzie się spotkanie Dyrektora Szkoły z Radą Rodziców. Zostanie Ona zapoznana z założeniami Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa oraz zaplanowanymi działaniami, jakie będą podejmowane w szkole. Rodzice będą mieli możliwość przedstawienia własnych propozycji dotyczących zakupu książek. Zapraszamy do współpracy.
Biblioteka
10 praw czytelnika
- Prawo do nieczytania.
- Prawo do opuszczania stron.
- Prawo do niekończenia książki.
- Prawo do czytania byle czego.
- Prawo do czytania byle gdzie.
- Prawo do czytania raz tego, raz owego.
- Prawo do ponownego przeczytania.
- Prawo do czytania na głos.
- Prawo do niemówienia o lekturze.
- Prawo do zatopienia się w lekturze, uznania świata fikcyjnego za realny.
W 2007 roku biblioteki w obu budynkach naszej szkoły, w ramach projektu "Internetowe Centra Informacji Multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych", realizowanego przez MEN i współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny zostały wzbogacone o Internetowe Centra Informacji Multimedialnej, wyposażone w komputery z dostępem do Internetu oraz profesjonalnym edukacyjnym oprogramowaniem i urządzenia wielofunkcyjne (skaner, drukarka, kopiarka). Do dyspozycji czytelników są multimedialne encyklopedie, słowniki i atlasy PWN. Można tu samodzielnie poszukiwać różnorodnych informacji niezbędnych do nauki i pracy dydaktycznej.